Tuesday, March 13, 2018

Spor yapmanın beyni değiştiren faydaları

  No comments
Ted.com daki videonun bir kısmının altyazısıdır.
Ruh hâliniz ve odaklanma beceriniz de dâhil olmak üzere beyniniz için anında olumlu bir etkisi olacak bir şeyler yapabileceğinizi söylesem ne düşünürdünüz? Ayrıca bu yapacağınız şeyin uzun süre etkisi olacağını ve beyninizi depresyon, Alzhemir ve bunama gibi hastalıklardan koruyacağını söylesem? Yapar mıydınız? Evet!
Birkaç yıl önce bilimde alışılmadık bir şey yaptım. Nörobilim profesörü olarakaraştırma programımı tamamen değiştirmeye karar verdim çünkü pek çok hayatı değiştirecek potansiyele sahipharika bir şeyle karşılaşmıştım ve bunu araştırmak zorundaydım. Spor yapmanın beyni değiştiren etkilerini keşfetmiş ve tecrübe etmiştim. Üstelik bunu tamamen farkında olmadan yaptım. Yaptığım hafıza çalışmasının en üst kademesindeydim,veriler adeta akıyordu, tüm bu hafıza çalışması sayesinde alanımda tanınır hâle geliyordum. Harika gitmesi gerekiyordu. Bilimsel olarak gidiyordu da. Sonra başımı laboratuvarımdan dışarı uzatınca bir şey fark ettim. Hiç sosyal hayatım yoktu. Karanlık bir odada tek başıma o beyin hücrelerini dinleyerekçok vakit harcamıştım. (Kahkahalar)Vücudumu hareket bile ettirmiyordum. 11 kilo almıştım. Bunun farkına varmak da yıllar sürdü, acınası durumdaydım. Ancak böyle olmamalıydım. Hiç sosyal hayatım olmadığı için tek başıma rafting gezisine gittim. Sonra geri geldim ve--...
Bir: Beyninize anında etki ediyor. Tek bir spor antrenmanı dopamin, seratonin ve noradrenaline gibi nörotransmiterlerin düzeyini anında yükseltiyor. Bu da antrenman sonrası moralinizi arttırıyor,ben de aynen böyle hissediyordum.Çalışmalarım tek bir antrenmanın dikkati toplarlama ve odaklanma yeteneğini ilerlettiğini ve bu odaklanmanın en az 2 saat süreceğini gösterdi. Son olarak da çalışmalara göre, tek bir antrenman reaksiyon sürenizi arttırıyor, bu da demek oluyor ki tezgahtan düşen o Starbucks bardağını çok daha hızlı yakalıyorsunuz,ki bu da çok, çok önemli bir şey.
İki: Nörobilim çalışmalarında uzun süreli sporun etkilerini inceleyen en yaygın bulgu prefrontal korteksinize bağlı olan ilerlemiş dikkat fonksiyonu. Daha iyi odak ve dikkat sahibi olmakla birliktehipokampüsün hacmini de arttırmış oluyorsunuz. Son olarak, sporla sadece ruh hâlinde anında etkili sonuçlar değil,uzun süreli sonuçlar da alıyorsunuz. Yani iyi ruh hâli nörotransmiterlerinizi uzun süreli arttırmış da oluyorsunuz.
Yine de sporun yapacağı en etkili şeybeyninizi koruyucu şekilde etkilemesi.Beyni bir kas olarak düşünebilirsiniz. Ne kadar spor yaparsanız hipokampüs ve prefrontal korteksiniz o kadar büyük ve güçlü olacaktır. Bu neden mi önemli?Çünkü prefrontal korteks ve hipokampüsnörodejeneratif hastalıklara ve yaşla ilişkili bilişsel zayıflamaya karşı en savunmasız iki bölge. Hayatınız boyunca spor yaparak bunamayı veya Alzheimer'ı tedavi etmeyeceksiniz ama çok güçlü ve çok büyük bir hipokampüs ve prefrontal korteks yaratmış olacaksınız, böylece bu hastalıkların etki göstermesi çok daha fazla zaman alacak. Yani sporu beyniniz için harika bir emeklilik fonu yatırımı olarak düşünebilirsiniz. Hatta daha da iyi çünkü ücretsiz.

No comments :

Post a Comment

Comments