Friday, November 11, 2016

Finlandiya eğitim modeli nedir?

  No comments
Üzerine yazı yazdığımda hatırı sayılır bir kitle tarafından okunmuş bir yazımdır.


         Adını internette arama yaptırdığınız da karşınıza bir çok anlatımı ve övgü dolu makaleler okuyacağınız bu model eğitim hakkında, ben de bir yazı yazmak istiyorum.Konu çok uzun olduğundan,önemli gördüğüm yerleri size aktarmaya çalışacağım.Elbette her sistem güzel diye alıp birebir uygulama yapamayız.Bazıları ülkemize de uymayabilir.Bu noktada,belli başlı kavramlar üzerinde bilgi sahibi olmanın bir mahsuru olmasa gerek.
                  Bana sorarsanız derim ki,benim ülkemin öğretmeninin fedakarlığı zirvededir.Bu model de bunu esas alıyor zaten.Yetişmiş,kaliteli öğretmenler istiyor.Not telaşında olmayan,öğrencilerini hayata ve geleceğe hazırlayan öğretmenler...Milli eğitimin amaçlarına bakarsak bu zaten sistemimizde olan bir amaç.Ancak biz araçlara fazla takılıyoruz gibi.Müfredat,yazılar,konula vs...Bu sistemde yetiştirilen her öğrenci,topluma kazandırlan bir hediye olarak görülüyor.Öğrencilerin yetenekleri ortaya çıkarılarak,örnek toplumun temelini oluşturuyorlar.Peki nasıl?
  1.Öğretmenlere saygı sonsuz...Öğretmenlerinde en master yapmış olması zorunlu.Ama öğretmen olmak için de bir çok aşamadan geçmek gerek.Hal böyle olunca maaş seviyesi ve yaşam standartları da yüksek oluyor öğretmenlerin.
   2.Öğretmenler her türlü yetki sağlanmış.Özgür bir çalışma ortamları var.Bu kısmı çok enteresan:okulda müdür yok.Okulun yönetimi tamamen bağımsız başöğretmen ve öğretmenler tarafından oluşturuluyor.Aynı kurul,okutulacak derslere ve ders programlarına karar veriyor.Öğretmenler de sürekli eğitim halinde,kendilerini geliştirecek seminerlere katılıyorlar.
  3.Yetersiz öğrenciler için fazladan öğretmen...Derslere iki öğretmen giriyor.Üçüncü bir öğretmen ise geride kalan öğrencileri sınıf seviyesine çıkarmak için uğraşıyor.
  4.Öğretmenler arası işbiriliği çok önemli.Her öğretmen bilgi,beceri ve tecrübelerini diğerlerine aktarıyor.
5.Öğretmenlere kişisel gelişim için zaman veriliyor.Dört saat derse girdikten sonra,iki saat profesyonel eğitimlerine zaman ayırıyorlar.Çoğu doktara yapıyor aynı zamanda.
6.Öğretmenin sınıfı okutma süresi uzun tutuluyor.Böylece öğrencilerin güçlü ve zayıf yönlerini öğrenmesi hedefleniyor.Öğretmenler bilim adamı,öğrencileri ise onların laboratuarları olarak görülüyor.
Darısı bizim eğitim sistemimizin başına.

No comments :

Post a Comment

Comments